Pagina's

donderdag 18 april 2013

patroon ripple baby dekentje

Het is alweer effe geleden dat ik een berichtje plaatste maar ik heb ondertussen niet stilgezeten.
Het was druk, met momenten superdruk, ik moest o.a. de stock tellen en dat is geen lachertje weet ik nu ;)
Ik haakte al wat pannenlappen voor het marktje waar ik a.s. zondag ga staan, maar veel minder dan dat ik had gehoopt. Ik ben nog bezig met een driehoeksjaal in nieuw garen dat was binnengekomen. Af en toe nog wat haken aan mijn ripple deken en verder werken, mijn winkeltje en ook het huishouden, helaas ;)
Mijn moeder maakte deze week dit ripple baby dekentje, niet gehaakt maar wel gebreid en ze heeft er ook een patroontje bij uitgeschreven.

Patroon
- 5 bollen SMC Bravo color nr. 0104
- breinaalden nr. 4
- afmetingen ca. 60x80cm

opzetten: 135 steken
1ste - 6 naald: enkel rechts (ribbels) breien
7de naald: 8 steken rechts, 3 keer 2 steken samenbreien, 1 omslag (lus), 1 rechts, 1 omslag, 1 rechts, 1 omslag, 1 rechts, 1 omslag, 1 rechts, 1 omslag, 1 rechts, 1 omslag, dit herhalen tot de laatste 8 steken, 8 steken rechts
8ste naald: rechts
9de naald: rechts
10de naald: averechts
11de naald: rechts
12de naald: averechts
13de naald = 7de naald en zo weer verder
Dit patroon is 41 keer herhaald, daarna nog 6 naalden enkel rechts (ribbels) en afkanten.








49 opmerkingen:

  1. Wat een mooi dekentje Kristel dat je moeder maakte en met hele mooie wol!
    Bedankt om het patroon te plaatsen :)
    Het is een hele mooie steek trouwens...
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak de complimentjes over, het is eigenlijk maar 1 rij om de 7 dat je wat moet tellen, de rest is echt simpel.

      Verwijderen
  2. Wat een leuk dekentje ...enne Kristel staan we op dezelfde markt dan ? Kreazility ?

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Neen ik sta in Mechelen in het cultureel centrum.

      Verwijderen
  3. Met enthousiasme begonnen aan het dekentje. Ben beginnend breister. Als ik lees hoe de 7e naald gebreid moet worden, begrijp ik:
    de 1ste en laatste 8 steken rechts breien(maakt een boord)
    dan 3x2 steken samenbreien (3 steken geminderd),dan 6x 1 lus en 1 rechts(=6 steken "gemeerderd"), dan weer 3x2 samenbreien en 6x 1 lus en 1 rechts.....dan krijg je toch steeds meer steken? Hopelijk krijg ik een antwoord dat ik begrijp.Kan ik ook iemand telefonisch om uitleg vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U moet 3 keer 3 steken samenbreien, dan 6 keer 1 recht- 1 omslag
      dan weer 3 keer 3 steken samenbreien.dan weer 6 keer 1 recht 1 omsla herhalen tot 8 steken ribbels

      Verwijderen
  4. Als je elke keer evenveel meerdert en mindert dan blijf je gelijk. 3 x 2 steken samen breien (minderen) dat is het dal, dan die 6 lussen elke keer tussen dat maakt de boog en gaatjes. Op die manier zou het moeten lukken, mocht het niet goed komen, laat maar horen dan vinden we wel een oplossing, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben inmiddels een proeflapje begonnen. Ik deed:
    8 boord,3x2,6x lus,3x2, 3x2,6x lus,3x2, 3x2,6x lus,3x2, 3x2,6x lus,3x2, enz 8 boord.
    Als ik steeds boogjes maak van 3x6steken=18 en ik maak 7 boogjes dan heb ik 7x18=126 steken+2x8 voor het boord= 126+16=142 steken totaal opzetten. Klopt mijn denkwijze?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat als je per boogje en per dal 6 steken hebt als opzet en dan 2 x 8 dat dit kan kloppen. Al begin ik nu zelf te twijfelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb het opnieuw geprobeerd en nu een paar patronen gebreid met goed resultaat. Ziehier de oplossing:
    opzetten 136 (!) steken. 6 toeren recht breien.dan: 5 steken recht, 3 x 2 recht samenbreien, omslag, recht, omslag,recht,omslag,recht * 6 x 2 recht samenbreien, 6 x omslag, recht*
    Van * tot * steeds herhalen, tot er nog 14 steken op de naald staan. Dan: 3 x 2 steken recht samenbreien, 3 x omslag, recht, 5 steken recht. Rest van het patroon zoals Kristel schrijft. SUCCES!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was dit helemaal al vergeten na te kijken, dankjewel!

      Verwijderen
  8. Gerry bedankt voor het meedenken. Ik was intussen al begonnen met mijn eigen "rekensommetje" en dat heeft goed uitgepakt. Inmiddels is het dekentje klaar en heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik was er al mee bezig en had zoiets van het klopt niet, iid meer steken.
    ik ga het nu op de manier van Gerry Herbrink proberen, (y)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een mooi dekentje, ik wil hem alleen iets groter zodat hij in een ledikantje past, proeflapje met gewoon tricosteek geeft aan dat ik 170 steken nodig heb, kan ik dit patroon dan gewoon volgen? groetjes Monita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het patroon inderdaad gewoon volgen, alleen een paar boogjes meer.
      Hier kan je ook een gelijkaardig patroon vinden :
      http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=142&d_id=28&lang=nl

      Verwijderen
  11. Ik ben aan een proeflapje begonnen voor het dekentje. Ik heb echter de indruk dat ik niet recht blijf. Zowel de rechterkant als de linkerkant gaan naar links. Mijn aantal steken blijft nochtans gelijk. Heeft iemand een idee hoe dat komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig, Anoniem ik het zelfde probleem, ik maak jet wel af en kijk dan hoe het er uit ziet of Kristel weet je wat we fout doen ik had al jaren niet gebreid en ben nu voor mijn eerste kleinkind bezig.
    Kan iemand me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb het dekentje afgebreid, met hetzelfde probleem van 'schuin naar links lopen' en het ziet er niet uit...zonde van het werk. Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb het zelfde aan de hand kunt ge mij misschien helpen daarbij

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook het probleem dat het dekentje scheef wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik ben met dit dekentje bezig maar krijg het patroon niet kloppende je 3x2 st samen breien dan moet je 5x een omslag 1 recht breien krijg je toch teveel steken of snap ik het niet/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. waarom trekt dit dekentje zo scheef wie weet een oplossing????

    BeantwoordenVerwijderen
  18. waarom krijg je van niemand antwoord dan is deze pagina toch ook overbodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. waarom krijg je van niemand antwoord dan is deze pagina toch ook overbodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lees even voorgaande berichten daarin staat de oplossing!
      heb het opnieuw geprobeerd en nu een paar patronen gebreid met goed resultaat. Ziehier de oplossing:
      opzetten 136 (!) steken. 6 toeren recht breien.dan: 5 steken recht, 3 x 2 recht samenbreien, omslag, recht, omslag,recht,omslag,recht * 6 x 2 recht samenbreien, 6 x omslag, recht*
      Van * tot * steeds herhalen, tot er nog 14 steken op de naald staan. Dan: 3 x 2 steken recht samenbreien, 3 x omslag, recht, 5 steken recht. Rest van het patroon zoals Kristel schrijft. SUCCES!
      even voor je gekopieerd

      Verwijderen
    2. ik heb dit patroon gedaan maar het dekentje trekt scheef naar links zie ook vorige berichten. Ik deed het wel op de rondbreipen.

      Verwijderen
  20. Ik wil dat dekentje breien met SMC BRAVO color nr. 0104, maar waar kan ik dat kopen, kan het nergens vinden mijn e-mail adres is hildameerwijk@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is al een oud bericht, maar ik probeer het toch. ...brei je de averechte toeren de eerste en laatste steek recht ( kantsteek )?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nag ik vragen of dit dekentje op een rondbreipen (heen en weer) of op 2 breipennen gebreid is? Past het breiwerk op 2 losse pennen, want dat lijkt mij fijner.
    Groetjes, Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Brei dit,dekentje op de,manier van Gerry alleen wordt het helemaal scheef. Hoe kam dit. Verder klopt alles

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Vind het een heel mooi patroon maar ook ik kreeg steeds meer steken. Nu op de manier van Gerry. Alles,klopt wordt heel mooi alleen scheef net of iknaan het minderen ben. Hoe kan dit

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bij mij loopt het dekentje ook scheef, terwijl alles klopt.
    Wie weet daar raad op?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi waarom krijg ik niet zo mooie patroon ik heb alles gedaan hoe hetpatroon is

    BeantwoordenVerwijderen