Pagina's

zaterdag 21 april 2012

patroon hoes voor zakdoekendoos (cover tissuebox)

Mijn inspiratie voor een hoes voor een zakdoekendoos kwam van hier : http://theroyalsisters.blogspot.com/2010/09/granny-tissue-box-tutorial.html .
Na een 5-tal hoezen te haken heb ik ongeveer de juiste verhouding voor een zakdoekendoos van 23 cm x 11,5 cm x 7 cm (lengte, breedte en hoogte).

Beginnen met 48 losse en dan de ketting sluiten met een halve vaste.


In elke losse haak je 1 vaste dus 48 vaste in totaal.


Daarna 3 losse (1 stokje) en daarna nog 2 stokjes in dezelfde steek, weer 3 losse en 3 stokjes nog steeds in die zelfde steek, weer 3 losse en weer 3 stokjes nog steeds in die zelfde steek, dit is dan de eerste hoek.

 Daarna 2 vaste overslaan en in de 3de vaste haak je 3 stokjes in dezelfde vaste, dan weer 2 vaste overslaan en in de 3de vaste 3 stokjes in dezelfde vaste, dit herhaal je tot je 7 stokjes hebt, zonder de hoek mee te tellen.

Dan maak je de volgende hoek, 2 vaste overslaan, 3 stokjes in dezelfde vaste, 3 losse, 3 stokjes in dezelfde vaste, nog eens 3 losse en weer 3 stokjes nog steeds in dezelfde vaste en nog een keer 3 losse, 3 stokjes in dezelfde vaste. Daarna weer 7 groepjes van 3 stokjes in dezelfde vaste tot je weer aan het begin komt, sluit de toer met een halve vaste.
Ga met 3 halve vaste naar de hoek en indien gewenst kan je nu starten met een andere kleur.

Weer eerst 3 losse en 2 stokjes in de opening van de hoek van de vorige toer, 3 losse en 3 stokjes in dezelfde opening en nog eens 3 losse en 3 stokjes, ga naar de volgende opening van de vorige toer en weer 3 stokjes, 3 losse en weer 3 stokjes. Haak dan 8 x 3 stokjes in de openingen van de vorige toer tot de volgende hoek, 3 stokjes, 3 losse en 3 stokjes, naar de volgende hoek, 3 stokjes, 3 losse en 3 stokjes, haak weer 8 x 3 stokjes en sluit de toer met een halve vaste.
Je kan eventueel weer van kleur veranderen. Hier moeilijk te zien omdat ik wit gekozen heb.
Weer hetzelfde, 3 losse, 2 stokjes, 3 losse en 3 stokjes, nu heb je op het korte stuk ook eerst nog 3 stokjes voor je naar de volgende hoek gaat, weer 3 stokjes, 3 losse, 3 stokjes en daarna 9 x 3 stokjes tot de volgende hoek, daarna hetzelfde als de vorige hoek en dan weer 9 x 3 stokjes, toer sluiten met een halve vaste.

Dit was de laatste toer met vermeerderen, er zijn dan in totaal 11 x 3 stokjes, zonder de hoeken mee te rekenen. Hiermee was de bovenkant van de zakdoekendoos klaar.

Daarna telkens weer 3 stokjes haken, deze keer geen hoeken meer maken.
Zo heb ik in totaal nog 9 toeren gehaakt tot de hoes de zakdoekendoos helemaal bedekt, je kan best regelmatig eens de hoes passen tot ze lang genoeg is.

Als laatste heb ik dan nog een randje gehaakt, 3 stokjes, 1 halve vaste, 3 stokje, 1 halve vaste zo helemaal rond en de toer sluiten met een halve vaste.
Je kan dit patroon gerust aanpassen naar de afmetingen van je zakdoekendoos. Je kan met meer of minder losse starten, in sommige patronen starten ze met 36 losse maar dan past het niet mooi aan bij mij.

Dit was dan het resultaat, een cadeautje voor men moeder voor de komende moederdag.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is want dit is voor mij de 1 ste keer dat ik ook moet schrijven wat ik doe en dat is niet zo evident ;-)

48 opmerkingen:

  1. wat een prachtig hoesje heb je gemaakt ,en zo lief de kleurtjes
    Bedankt voor het patroon !
    Groet Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel en graag gedaan voor het patroon.

    Groetjes Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor het patroon! Ik ga het proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er nu mee bezig, heb ik de bovenkant "klaar" en nu heb ik nergens een doos tissues in huis hahaha dan maar op de gok en hopen dat ie past als het klaar is. Je hebt het wel heel duidelijk opgeschreven, dank je wel voor de uitleg

    Groetjes, Margo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik de dozen van Colruyt. Graag gedaan en succes ermee ;)

      Verwijderen
  5. bedankt voor de duidelijke beschrijving en foto`s.
    ik heb de doos met twee verschillende tinten groen en blauw gehaakt daarna nog een bloem op twee bloemblaadjes in de bloem een parel,heel erg mooi geworden.

    groetjes Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd leuk om te horen dat dit een hulp was, dank je wel!

      Verwijderen
  6. Ik wil dit ook gaan maken! Welke wol/haaknaald heb je hiervoor gebruikt??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat het met nr 3,5 is gemaakt maar nr. 4 kan ook

      Verwijderen
  7. Ik ben er nu mee bezig en het is erg leuk om te doen! Ik heb nog zo'n ouderwets groene keuken en ben dus ik twee tinten groen met wit adam het haken! Het moederdag idee vind ik super, kristel!

    Thanx,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo, leuke blog heb je! Geinspireerd door jouw tussueboxhoesje heb ik er zelf ook een gehaakt en hij is mooi geworden! Bedankt voor het patroontje dat je uitgeschreven hebt. Heb op mijn blog een link vermeld naar dit logje, lieve groet Frullemientje x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb hem gemaakt met acryl wt voor garen gebruik jij messtal voor de hoesjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor de duidelijke uitleg... Nu kan ik mijn schoonmoeder blij maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kristel bedankt voor de goede uitleg ik gebruik het katoen van Catania van schachenmayr is een hele dunne draad ik heb er twee draden voor genomen met haaknaald 4 hoop dat het gaat lukken
    groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. nou ik heb er nu al 20 gemaakt en vind het nog steeds super leuk en mijn familie is er blij mee ze staan nu overal groetjes erma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb je uitleg ook gevonden. En ben er superblij mee. Ik heb er al 2 klaar, en de 3e staat alweer op de pen.

    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dankjewel voor je patroontje! Ik ben nu mijn eerste hoes aan het haken en het gaat zeer vlot!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt Kristel! Duidelijke uitleg van het patroon. Heb er nu diverse gemaakt, allemaal in een andere kleur. Het staat zoveel leuker dan een 'kale' doos.
    groetjes, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey! ik ben begonnen aan dit patroon (zit aan de tweede kleur) maar ik heb de indruk dat het een beetje trekt (alsof mijn wol te dik is). Maar ik gebruik maat 4, en hierboven staat dat dit ok is.

    Is het normaal dat het een beetje trekt? Komt dit nog goed? Want in de foto's lijkt het dit niet te doen. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke, ik ben ook voor het eerst dit patroon aan het haken en in het begin zit het nog een beetje scheef, maar als je de bovenkant af hebt is het weer goed. Als het toch blijft trekken heb je misschien toch te dikke wol gebruikt.
      Groetjes Lizet

      Verwijderen
  17. Leuk patroon!
    Maar volgens mij zit er een foutje in je patroon bij de tweede hoek. Na je vierde foto staat er Dan maak je de volgende hoek en volgens mij heb je daar een groepje stokjes teveel. In dezelfde vaste haak je volgens mij drie groepjes van drie stokjes en geen vier groepjes toch?
    Verder is het misschien handig om erbij te zetten welke maat garen en haaknaald je hebt gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Anne, dat idee heb ik ook! Verder is het een heel leuk patroon, alleen ben ik bang dat hij onderaan te wijd wordt..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben nu klaar met de boven kant en ben verder gegaan met het niet meer meerdere de 1e ronde gaat goed maar hoe krijg ik de rondes erna in de hoeken waar steek ik dan de naald in, verder is het een leuk patroon

    Gr leona

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi,
    één klein vraagje. Welk garen en naalddikte heb je gebruikt?
    Groet, Hermien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik ben er ook mee bezig en ik kwam er ook niet uit bij de hoek ,
    maar gelukkig is het mijn toch nog gelukt.Groetjes sjaan

    BeantwoordenVerwijderen
  22. om de zij kanten te maken heb je dan in de achterste lussen gehaakt? (dus in zijn geheel verder aan de de bovenkant vast?)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Eu não entendi o início

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hartstikke bedankt, ik heb een aantal jaar geleden een aantal van die hoesjes gehaakt, ik was het patroon kwijt en iemand vroeg erom. Nu toch weer aan het haken geslagen en dankzij dit patroon is het weer gelukt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nog een tip: als je er in 1 hoek nog een mooie bloem op haakt ziet hij er helemaal leuk uit!

      Verwijderen
    2. Ik haak het met naald 3,5 een catania katoen dik.

      Verwijderen