Pagina's

maandag 22 oktober 2012

Poncho

Eindelijk is mijne poncho klaar en vooral naar mijn zin. Ik maakte deze zomer al een poncho, helemaal klaar maar ik vond het maar niks. Alles uitgehaald en opnieuw begonnen maar hij ligt te wachten om verder te maken. Mijn moeder maakte ook nog een poncho voor mij maar die werd veel te wijd en echt niet draagbaar, de wol viel niet soepel genoeg, dus terug uithalen ... De 2 vorige pogingen waren gebreid dus deze keer maar eens proberen te haken.
Ik had wat in mijn hoofd en ben toen nog maar eens opnieuw begonnen met dit als resultaat, ben er tevreden over, ja zelfs een beetje trots ;)

gehaakte poncho


detail van de kraag
detail gebruikte steken
de wol
Patroon
Materiaal: 7 bollen Colombia 09 , haaknaald nr. 7
- haak een ketting van 80 losse en sluit deze met een halve vast, let op dat de ketting niet gedraaid is
- 1 ste toer: haak stokjes, in de 20ste losse haak je 2 stokjes in 1 losse, verder stokjes haken tot de 60ste losse en daar haak je weer 2 stokjes in 1 losse
- 2 de toer: haak stokjes, op de plaatsen (2) waar je in de vorige toer 2 stokjes hebt gehaakt, haak je nu ook weer 2 stokjes in 1 stokje
- 3 de toer: haak in elk stokje een half stokje, op de plaatsen (2) waar je in de vorige toer 2 stokjes hebt gehaakt, haak je 2 halve stokjes.
-4 de toer, haak in elk stokje een half stokje, op de plaatsen (2) waar je in de vorige toer 2 stokjes hebt gehaakt, haak je 2 halve stokjes.
- deze 4 toeren blijven herhalen tot je poncho lang genoeg is, in mijn geval, 34 toeren
- omdat de kraag nogal ver open was heb ik nog een kraagje aan gehaakt, in de opening aan de bovenkant, 3 vaste haken, 1 overslaan, 3 vaste haken, 1 overslaan, op die manier helemaal rond, de volgende toeren heb ik enkel gehaakt in de achterste lus (zie foto detail kraag) stel dat je de kraag nog te ver open vindt, kan je nog altijd wat steken minderen

Voila, projectje eindelijk naar mijn zin en vrij snel klaar.

57 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedaan en dan nog het patroon delen met ons , super ! en blijkbaar derde keer, goede keer ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, inderdaad derde keer goede keer, gelukkig ;)

      Verwijderen
  2. Hier moet je trots op zijn! Een hele mooie poncho met super kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, in het echt komen de kleuren nog iets mooier uit, maar je krijgt dat nooit hetzelfde op een foto.

      Verwijderen
    2. Ja, bij de foto van detail gebruikte steken is het wel wat duidelijker te zien. Dank je wel dat je mijn blog wil volgen :D.

      Verwijderen
    3. Graag gedaan, ik heb al eens rondgesnuffeld en er staan ook hele leuke dingen op.

      Verwijderen
  3. leuk,
    welke maat is het geworden?
    voor kinderen of volwassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, deze poncho is voor volwassenen, maar je kan die zo groot of klein maken als je zelf wil, wil je hem wat breder dan vermeerder je af en toe 4 steken ipv 2 steken.

      Verwijderen
    2. Ik ben na het mislukken van mijn 1ste poncho aan een 2e begonnen.
      De halslijn is veel te wijd.
      Maar hij moet vanaf de schouder breder worden.
      Maar hoe moet je het bovenste gedeelte smaller maken en de rest vanaf de schouder breder?
      Ik wil zo graag deze mooie poncho doen slagen.
      Ans Smeulders.
      ans.smeulders@gmail.com

      Verwijderen
  4. Joh, jij gaat als een trein. Wat maak jij veel en zo mooi. Deze poncho is ook weer geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! ik zou nog veel meer willen maken maar heb er de tijd niet voor ;)

      Verwijderen
  5. Wat een heisa met al dat uithalen...
    Maar deze is echt heel mooi geworden, kan me voorstellen dattie zo helemaal naar je zin is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik weet niet hoe het komt maar ik haal minstens 1 keer men werk weer uit omdat er iets niet naar men zin is, men vriend begint al gaan te lachen als ik zeg dat het weer zo ver is ;)

      Verwijderen
  6. Mooie warme kleuren! Fijn dat het nu wel naar je zin is. Je mag er zeker trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie poncho.
    En bedankt dat je het patroon met ons wilt delen.
    Het hem even opgeslagen.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie poncho! Ik vind hem echt heel erg gaaf. Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, tegen eind van de week is het weer wat frisser en kan ik hem al gebruiken, vandaag was het wat warm ;)

      Verwijderen
  9. Prachtige poncho ...! Bedankt voor het delen van het patroontje, ga hem opslaan...

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! Ik vind de kleuren ook super! Bedankt om het patroon te delen, dit wordt vast een van mijn volgende projectjes.

    groetjes

    Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en graag gedaan, ik zie hem wel verschijnen als het zover is,succes!

      Verwijderen
  11. Hoi,
    Ik was al even opzoek naar een patroon van zo'n poncho dus ik ben zo blij dat ik er maar ineens aan begonnen ben.
    Alleen heb ik even een vraagje over de meerderingen. Meerder je in elke toer met 2 steken of in toer 2 met 4, toer 6 met 8 enzo.?

    Groetjes Evi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toer 3 met 8 , toer 4 met 16 ...
      was even fout hierboven ;)

      Verwijderen
    2. Elke toer heb ik telkens op dezelfde plaats 2 stokjes in 1 stokje gehaakt, dus elke toer 2 steken. Als je zou merken dat de poncho niet breed genoeg wordt, regelmatig eens aanpassen dan kan je vb eens een keer 4 stokjes meerderen.
      Succes!

      Verwijderen
    3. Bedankt.
      Dacht al dat ik iets verkeerd deed.
      Groetjes

      Verwijderen
  12. Hier mag je wel iets meer dan 'een beetje' trots op zijn hoor! Hij is echt mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, met al die leuke berichten kan ik niet anders dan trots zijn ;)

      Verwijderen
  13. De poncho is heel mooi geworden kristel, maar ik ga voor de gebreide colsjaal in bamboesteek, die vind ik heel leuk en mooi van kleur, ook de poncho is gemaakt met een hele mooi kleur van wol vind ik. Je mag trots zijn op je werk. Groetjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, veel plezier met het maken van de colsjaal, ik zie hem wel verschijnen als hij klaar is.

      Verwijderen
  14. I am actually thankful to the holder of this web site who has shared this
    impressive piece of writing at at this time.


    Feel free to surf to my web blog; Avis binoa

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben met de poncho bezig maar als uk halve stokjes haak kan ik niet goed zien waar ik dan moet meerderen ik haak met naald 4 als ik 100 lossen haak in de hoeveelste steek moet ik dan meerderen hoop dat je me kan helpen moet ik elke toer sluiten met een hv en moet ik ook een Lisse tussen de 2 stokjes haken?ik hiio dat u mij kunt heloen PS bedankt voor het delen van het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als je 100 steken hebt dan moet je meerderen op 25 en op 75 steken. Als je niet goed kan zien waar je moet meerderen dan plaats je daar best een stekenmarkeerder. Inderdaad de toer sluiten met een halve vaste. Als er nog wat is vraag maar hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi hoor, ik heb gepint voor later eens te maken. Deze is niet zo 'puntig'.
    gr. Hellen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuke poncho! Ik maak hem voor iemand anders maar het gaat niet zoals ik wil. De lijnen die de steken vormen waarin ik meerder lopen niet recht. Ik bedoel middenvoor en middenachter. Ik geef aan met draadjes in welke steken ik moet meerderen dus daar ligt het niet aan. Ik eindig iedere toer met een halve vaste en begin de toeren met stokjes met 3 lossen en die met halve stokjes met 2 lossen. Dat zijn dan de eerste (halve)stokjes van de toer. Is dit soms niet goed? Ben al best een eindje maar verdergaan maakt het niet mooier. Heb je misschien tips of een idee hoe dit komt? Gek genoeg had ik zoiets vorig jaar ook toen ik een muts wilde haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ben er al achter! Als je na iedere toer je werk omdraait en de andere kant op haakt heb je het niet. Je ziet dan wel afwisselend de achterkant/voorkant maar in mijn geval maakt dat niet uit, zal aan je wol liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Kristel,
    Ik begrijp het meerderen niet. Als ik op de plek kom waar ik in de vorige toer twee stokjes gehaakt heb in één onderliggend stokje, in welk van deze twee stokjes haak ik dan weer twee nieuwe stokjes? Of haak ik in beide stokjes twee stokjes?

    BeantwoordenVerwijderen