Pagina's

dinsdag 16 oktober 2012

Colsjaal gebreid in bamboesteek

Het maken van colsjaals is hier nog lang niet ten einde ;)
Met deze steek is het vorige winter allemaal begonnen. Ik had dikke wol gekocht voor een colsjaal voor de dochter en ik ging op zoek naar een leuke steek om te breien, eentje waar ik niet teveel moest bij tellen.
In een oud brei-stekenboek bij mijn moeder vond ik de bamboesteek.
Hier een filmpje van Drops waar je dit heel goed kan volgen.
Deze sjaals zijn gemaakt van 3 bollen Lammy Standard No. 1 , lengte van sjaal 160cm, breedte 21 cm.

Patroon:
- 44 steken opzetten
- 1ste naald: 1 steek rechts breien, 1 omslag maken (draad om de priem slaan), 2 steken rechts en dan de omslag over de 2 steken halen, dit herhalen en de laatste steek rechts breien.
- 2de naald: alle steken averrechts breien
- 1ste en 2de naald blijven herhalen tot de sjaal lang genoeg is.

colsjaal bamboesteek

colsjaal bamboesteek

bamboesteek

bamboesteek

bamboesteek met dikke wol

45 opmerkingen:

  1. ik ben meer bedreven in haken dan in breien, jammer want dit ziet er heel mooi uit! Vooral met die dikkere wol, heerlijk voor de winter.

    groetjes, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, het is echt wel een makkelijke steek, misschien toch maar eens proberen, wie weet ;)

      Verwijderen
    2. Ik heb wel een dikke rondbreinaald thuis liggen, wilde een gekabeld kussen breien een tijdje geleden maar dat was geen succes :D ik dacht: nu ik goed kan haken kan ik vast ook goed breien maar dat is echt een vak apart!

      Verwijderen
    3. Kabels is al wat moeilijker denk ik, ik denk dat het net zoals haken is, eens je het een beetje door hebt dan gaat het van zelf.

      Verwijderen
  2. o, wat een leuke steek en reuze simpel. Die ga ik proberen te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, een simpele steek met een mooi effect vind ik.

      Verwijderen
  3. Laat die winter maar komen, dat wordt kleurrijk, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja dat heb je met 2 dochters die hier alle dagen wel andere modellen en wol zien verschijnen ;)

      Verwijderen
  4. Wauw, wat een gave colsjaals. Jij bent zo te zien helemaal happy met het najaar en de winter.
    Maar idd breien is een vak apart. Ik haak ook liever, gelukkig kun je met heel dikke wol ook mooie sjaals haken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Nu haken en breien we volop voor de winter, als deze periode voorbij is dan zetten we onze zinnen weer op wat anders maar ik haak ook het liefst van al.

      Verwijderen
  5. Wow, wat een mooie sjaals. En een mooie steek ook. Ik hou meer van breien dan van haken of borduren of met vilt werken of knutselen, als het maar met je handen bezig zijn is. Laat de winter nu maar komen. Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, gelukkig hebben we allemaal een andere voorkeur anders deden we allemaal hetzelfde en dat zou pas saai zijn ;)

      Verwijderen
  6. NICE!! komt op mijn to do list ;)

    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt mooi ! heb ik het goed als de voor- en achterzijde hetzelfde uitzicht hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! De voor- en achterzijde ziet er niet hetzelfde uit maar wel allebei mooi.

      Verwijderen
  8. Nog een late reactie, maar is het de bedoeling dat je in de 2de naald bij de averechtse steken ook een omslag maakt of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de averechtse priem breit dan is het zonder omslag, dus alle steken gewoon averechts.

      Verwijderen
  9. is deze steek ook te meerderen of te minderen?
    ik zoek een leuke steek voor een omslagdoek..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, ik heb het nog niet geprobeerd, misschien gewoon eens proberen om begin en einde een steek te meerderen.

      Verwijderen
  10. Een vraag, als je averechts breit heb jij dan ook om en om zo'n lange lus? Trek je die aan met breien?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoeveel centimeter brei je voor een colsjaal die je dubbel kan slaan, ik brei op gewonen naalden niet op een rondbreinaald!!!!

    BeantwoordenVerwijderen