Pagina's

maandag 3 juni 2013

verslagje Normandië 2013

Zoals ik al had aangekondigd in een vorig bericht ging ik op zoek naar wat zon.
Ik heb ze gevonden, niet te veel, niet te weinig, niet te warm, hopelijk genoeg om er weer even tegen te kunnen. Maar ik mag echt niet klagen want begin volgende maand mag ik weer op zoek naar de zon.

Als je klikt op de foto's zie je ze groter.

Zaterdagochtend om 7.30u vertrokken richting Frankrijk, niet echt iets gepland, ik heb het niet zo met plannen want er verandert dan toch altijd wel iets.
Rond de middag aangekomen in Le Tréport op camping "Les Boucaniers" . De mobilhome langs de kant gezet want de receptie was nog gesloten en ons eerste baguette gegeten, met "echte" boter natuurlijk.
Les Boucaniers is een mooie verzorgde camping (municipal) netjes sanitair en op loopafstand van Le Tréport.

Na de middag hebben we een wandeling gemaakt naar Le Tréport.

aperitieftijd ...

Zondag verder gereden richting Saint-Aubin-Sur-Mer naar camping, Côte du Nacre, zeer mooie camping, splinternieuw sanitair en ook op loopafstand van Saint-Aubin-Sur-Mer.

We zijn tot in het stadje gewandeld, helaas, fototoestel vergeten dus geen foto's maar onderweg naar de camping zijn we wel een Canadese begraafplaats tegen gekomen uit  WOII.
 Alles is echt piekfijn onderhouden, er waren zeker 6 tuinmannen aan het werk.

ja we hadden echt zon ... ;)
Maandag verder gereden richting Colleville-Sur-Mer om daar de Amerikaanse begraafplaats te bezoeken, we waren toen helemaal in de ban van D-Day ;) Ik had dit al langer eens willen doen maar het was er nooit van gekomen. Ik lees ook af en toe wel eens een verhalen uit die tijd, momenteel lees ik "Haar naam was Sarah", ook een boek uit die periode. Deze begraafplaats is echt wel indrukwekkend.

Amerikaanse begraafplaats Colleville-sur-mer

Na de Amerikaanse begraafplaats in Colleville-Sur-Mer zijn we verder gereden naar Pointe du Hoc.
Deze locatie was bezet door Duitsers tijdens WO II en  was een doelwit van de geallieerden om de bedreigde stranden weer vrij te krijgen. Indrukwekkende site en een landschap vol diepe kuilen door al de bommen.

Verder gereden naar Grandcamp-Maisy naar camping du Joncal. We mochten daar zelf een plaats uit kiezen en kozen dan natuurlijk met uitzicht op zee. Buiten het prachtige uitzicht stelde de camping echter niet veel voor, het luxe sanitair van de vorige campings zal daar wel iets mee te maken hebben.

onze tuin in Grandcamp-Maisy

Grandcamp-Maisy

Maandag opgestaan met regen, de pret kon niet blijven duren he. Heel de nacht hebben we trouwens regen gehad (in een mobilhome hoor je dat superhard he). Omdat we dan toch al helemaal in de ban waren van D-Day had mijn vriend graag nog Sainte-Mère-Eglise bezocht. Heel de voormiddag hebben we nog regen gehad, dan maar ne goeie regenjas aan voila wij weer op stap. In Sainte-Mère-Eglise hebben we ook nog het airborne museum bezocht.

Kerk van Sainte-Mère-Eglise, parachute hangt nog aan de toren
Sainte-Mère-Eglise
Airborne museum Sainte-Mère-Eglise

Kerk in Saint-Mèr-Eglise
In de namiddag hebben we Bayeux bezocht en daar hadden we meer geluk want het zonnetje kwam er al terug door.

Na Bayeux verder gereden richting Deauville om daar een camping te zoeken om te overnachten en de woensdag Deauville en Trouville te bezoeken. Camping gevonden net buiten Deauville, La Vallée, mooie en verzorgde camping en Nederlandstalige eigenaars.

Woensdag bezoek aan Deauville en Trouville, mooie badplaatsen en leuk om eens rond te wandelen.
's Middags lekker gegeten in Trouville.

Trouville

lekker eten in Trouville
 In de namiddag verder gereden naar Honfleur, op een camperplaats gestaan net buiten het centrum en in daarna de stad bezocht.
Honfleur

voila weeral lekker gegeten se

Pont du Normandie vanuit Honfleur

Donderdag was de pret voorbij en zijn we terug gereden richting in België en nu mogen we uitkijken naar onze volgende reis met onze dochters.

1. Wat een mooie foto's. Gelukkig heb je de zon gevonden en een beetje naar hier doorgestuurd. Das heel lief van u.
    Grtjs
    Daniëlle

1. Dank je wel, ik had nog veel meer zon willen doorsturen maar er was gewoon niet meer ;)

Verwijderen
  2. Aan de foto's te zien hebben jullie het heerlijk gehad!

3. Wat een mooie fotoos, ga de namen ff overschrijven van de campings...wij vertrekken binnenkort ook richting Frankrijk met de mobilhome...ik lees campings,maar bedoel je dan echt campings of camperplaatsen ?
    En met het boek 'Haar naam is Sara' heb ik tranen met tuiten gehuild ...wel een prachtig boek !

Liefs
    Marjo

1. Dank je wel, de eerste dagen waren het echte campings, de laatste in Honfleur een camperplaats. Volgende keer als we met ons tweetjes gaan zullen we vlugger kiezen voor een camperplaats denk ik, scheelt de helft in prijs en zeker als we enkel maar overnachten. Dit is de link van de camperplaats in Honfleur. http://www.campercontact.nl/campersite/detail/id/1151
      Inderdaad mooi boek ...

4. hey,
    Ziet er best mooi uit ! Normandie staat al lang op ons verlang lijstje maar het is er helaas nog ni van gekomen :( Na het zien van deze foto's zullen we er is werk van maken se ! Grtjs.....

1. Echt de moeite om te doen en we hebben nog lang niet alles gezien maar komt nog wel ;)

Verwijderen
  5. Schooooooooooon fotoos! En met de mobilhome, zalig zeker ?

1. Ja echt zalig is dat. Je moet maar ene keer inpakken en ene keer uitpakken en je komt ergens en binnen de paar minuten ben je geïnstalleerd. Het is wel niet mijne mobilhome, het is die van mijn ouders en de kinderen mogen er mee op stap ;)

Verwijderen
  6. Ohhhh hoe fijn! Ik zie hier bijna alle foto's terug van onze vakantie vorige zomer. Mijn absoluut favoriete stukje van Frankrijk. Wij hebben bijna dezelfde reis gedaan, met onze twee tieners, maar dan met de tent. Leuk dat jullie er ook zo van genoten hebben!

1. We zijn nog lang niet uitgekeken op dit deel van Frankrijk, als het weer wat meevalt gaan we met de kinderen terug of misschien tot de Vendée, we zien wel.

Verwijderen
  7. .. en nu schijnt hier ook de zon gelukkig!!!
    Prachtig waar je geweest bent (ik ben er ook geweest, ben vooral dol op Honfleur en de cathedrale in Bayeux en het tapijt aldaar!)

1. Honfleur is heel gezellig met zijn kleine straatjes, we zijn tot aan het tapijtenmuseum geweest maar niet binnen, er stond te veel volk. Een volgende keer ;)

Verwijderen
  8. Het ziet eruit als een heerlijke vakantie!

9. Zalig he, zo'n mooie plekjes en niet al te ver.
    Herken ze ook bijna allemaal, wij zijn er ook geweest met onze mobilhome.

We staan ook meestal op camperplaatsen, idd pak goedkoper of vaak nog helemaal gratis zelfs en minstens even plezant (met kinderen zal dat wel anders zijn).

Groetjes
    An

10. He wat leuk, hier zijn wij vorig jaar gewwest ter ere van mijn 50e verjaardag. . Ook op de camping in St Aubin sur Mer gestaan. Fijne tijd gehad hoor!
    We hebben veel van dezelfde foto's :-)

Je site staat bij mijn favorieten! Neem ook eens eenkijkje op mijn blog